פיתוח ביטחון עצמי

כוחה של האמונה בתהליך ריפוי

נתחיל בסיפור קצר: גנרל יפני החליט לתקוף למרות שצבאו היה קטן במידה נכרת מצבא האויב. הוא היה בטוח כי הם יכולים לנצח אבל חייליו היו מלאי ספקות. בדרך לשדה הקרב הם עצרו במקדש דתי. אחרי שהתפלל עם אנשיו, הוציא הגנרל מטבע ואמר: "אני אזרוק את המטבע באוויר. אם יפול על הראש – ננצח. אם יפול על הצד האחר – נפסיד. הגורל יגלה עצמו לפנינו כעת." הוא השליך את המטבע באוויר וכולם צפו בו בריכוז כשנחת. זה היה הראש! החיילים כל-כך שמחו והיו מלאי ביטחון שהם התקיפו את האוייב בתעוזה רבה וניצחו. אחרי הקרב, סמל אחד העיר באוזני הגנרל: "אף אחד לא יכול לברוח מהגורל שלו." "אתה צודק," אמר הגנרל והראה לסמל את המטבע שעליו היה מצוייר ראש בכל צד. 

מחקר בתחום  כוחה של אמונה.

אפקט פיגמליון הוא ניסוי שנערך בבתי ספר שונים ברחבי העולם מספר פעמים. בניסוי זה נתנו למורים הערכה מוטעת לגבי יכולות טובות של ילדים מסויימים. אמרו למורים כי קבוצה מסויימת של ילדים היא בעלת יכולות גבוהות במיוחד ( מה שלא היה נכון). בסוף שנת הלימודים ראו כי הילדים שסומנו(באקראי )כמוצלחים ביותר הוציאו כמצופה את הציונים הטובים ביותר. 

אמונה אינה חייבת להיות רציונלית ואינה חייבת להיות אובייקטיבית. מה שאנחנו בוחרים להאמין בו הוא אמת סובייקטיבית, האמת שלנו. אם אישה בוחרת לחשוב שהיא יפה, היא יפה בעיניי עצמה. מה שחושבים האחרים פחות רלוונטי עבורה. אמונה זה משהו שאנחנו מסתובבים איתו והוא שלנו, וככל שנמצא עצמנו אמונות שמקדמות אותנו וגורמות לנו לצמוח על פני אמונות שמורידות אותנו וגורמות לנו להרגיש קורבנות או מובסים, כך חיינו יהיו שמחים יותר ומלאי סיפוק. 

האמונה עשויה להיות מוטבעת מילדות או נרכשת עם השנים. כל עוד היא משרתת את רצונותינו וגורמת לנו להוציא את הכי טוב שבנו, היא תורמת לבריאותינו הגופנית והמנטאלית. 

נבואה שמגשימה את עצמה

תופעה לפיה ציפייה או אמונה משפיעים על ההתנהגות ומסייעים למימוש הציפייה או האמונה. 

נעשה מחקר במספר בתי חולים בעולם ובו התוצאה כי  94% מהחולים שקיבלו בשורה שנשאר להם לחיות מספר חודשים נפטרו לפני תום החודשים הצפויים. הסיבהנעוצה בעצם אמונתם בנאמר.

עד כמה לאמונה יש השפעה על ההצלחה? 

האמונה , אם נאמין שהיא אפשרית ונאמין ביכולותינו תקבע במידה רבה את התוצאות

מחקרים פורצי דרך של שני העשורים האחרונים מראים בבירור כי חיי הביולוגיה של הגוף נשלטים על ידי המחשבות האוטומטיות שלנו. התאים בגוף האדם נשלטים על ידי הסביבה הפיזית והאנרגטית של התא ולא על ידי הגנים שלו. היה נהוג לחשוב שהDNA אחראי על המאפינים הפיזיים, וגם על הרגשות וההתנהגות. כלומר: אם נולדת עם גן אושר פגום, לא נותר לך אלא לחיות חיים לא מאושרים. 

החדשות הן, שאנחנו לא קורבנות של הגנים שלנו, אלא אדונים לגורלנו, המסוגלים ליצור חיים מלאים בשלום, באושר ובאהבה. 

אם יש לנו גן מסויים שעלול לגרום לנו למחלה זו או אחרת, אדם אחד יכול להגיב בדרך אחת ולא לפתח את המחלה בעוד שאדם אחר יכול להגיב בדרך שונה ולפתח אותה. השוני בין האנשים עם אותו גן זאת מערכת האמונות שלהם שגורמים לגן לבוא או לא לבוא לידי ביטוי כמחלה. 

  • הגנים הם דפוסים מולקולריים המשמשים לבניית תאים, רקמות ואיברים. 
  • הסביבה של התא היא שמפענחת ומפעילה את הדפוסים הגנטיים האלה, ולמעשה היא האחראית לצביון חיי התא. 
  • השפעות סביבתיות של התא הן מחשבות, רגשות, תזונה ולחץ. לכל אלו יש אנרגיה, וזאת משפיעה. 
  • ה"תודעה" של תא יחיד לסביבה שלו, ולא הגנים, היא שמניעה את מנגנוני החיים. 
  • גוף האדם מורכב מטריליוני תאים. וכך, צביון החיים שלנו נקבע לא על ידי הגנים שלנו אלא על פי התגובות שלנו לאותות מן הסביבה המניעים את החיים. 

לתגלית הזאת יש השלכות עצומות על חיי האדם. לנו בני האדם, ע״י מעבר לסביבה תומכת רגועה ומאפשרת יותר יכולים לעזור לתאי גופינו ( לסביבה שלהם) ואיננו קורבנות של הגנים יותר. 

עלינו להרגיש את  ההשפעה של המחשבות שלנו על הגוף, לנוע מתחושות האם הדבר נכון לגוף שלנו או לא ולנקות פעולה בהתאם לרגשותינו. כל מחשבה ואמונה שלנו משפיעה באופן מוחשי על הגוף שלנו. ברבות השנים, מחשבות או אמונות מלחיצות או מכאיבות, גורמות לנו למחלה זו או אחרת.

איך מחשבה משפיעה על הגוף 

איך משהו שהוא לא מוחשי כגון מחשבה או אמונה, משפיע על כל פרמטר בבריאות וברווחה הנפשית שלנו, ביכולתנו להגשמה? איך דבר שאינו פיזי יכול להשפיע על משהו פיזי? 

רגשות ומחשבות מתורגמים בגוף שלנו לאורך גל, לוויברציה, לתדר, לרטט אנרגטי .המחשבות והרגשות הם פולסים חשמליים. כמו פוליגרף שהוא מכשיר אשר נועד לקלוט את תגובותיו הבלתי רצוניות של אדם כדי לבדוק אם הוא משקר. הפוליגרף בודק את האנרגיה של האמונות שלנו. הרי אין אמת, יש את מה שאנו מאמינים שהוא האמת. 

תדר של פחד לעומת תדר של אהבה 

התדר הוא מה שקובע אם נרגיש שהגוף שלנו חזק, בריא ומלא ביטחון ומנגד, מה שמורגש אצלינו כמציק, כואב ומעצבן .רטט של פחד הוא מכווץ, כאוטי, אין אוויר  בעוד שתדר של אהבה הוא אורך גל פתוח תחושה של התרחבות בלב, שקט , שמחה.

בתהליך הריפוי המאפשר או המאמן עוזר למאומן לנווט עצמו ממקום של פחד, כיווץ ונוקשות: אני קורבן של נסיבות, אני לא יכול, לא מגיע לי, למקום של לקיחת אחריות ולמידה, שלווה וסיפוק. באימון  עוברים ממקום של כיווץ להתרחבות, ממקום של שיפוט וביקורת עצמית למקום של קבלה. 

 

אמונה יכולה לרפא ממחלות, ולהוביל אדם ממעמד "קורבן" נצחי למקום של אחריות אישית, תחושת מסוגלות ואופטימיות. 

הגילוי המרעיש הוא שאין אנו מכונות ביוכימיות המנוהלות על ידי הגנים, אלא יש לנו היכולת לברוא את חיינו ואת העולם שבו אנו חיים. 

עלינו להחזיר את הרוח למשוואה, אם ברצוננו לשפר את בריאותנו הפיזית והנפשית. להבין את הכח של המחשבות על גופינו ולעבוד לשנותן.למחשבות יש אנרגיה, האנרגיה של הנפש, ולה השפעה ישירה על האופן בו שולט המוח בפיזיולוגיה של הגוף. 

אנרגיה של מחשבה יכולה להפעיל או לעכב פעילות של תפקוד ייצור החלבון בתא. לכן חשוב לבחון במה אנחנו משקיעים את אנרגיית המוח. 

יש הסוברים כי גיוס כוחות הנפש יכול להיות יעיל יותר מתרופות. הם סוברים כי האנרגיה היא אמצעי יעיל יותר להשפעה על חומר (הגוף) בהשוואה לחומרים כימיים (תרופות). חשוב שנפנה את אנרגיית הנפש שלנו למחשבות חיוביות ומעודדות חיים, ונצמצם את המחשבות השליליות הנוכחות בחיינו, המחלישות ומרוקנות אותנו מאנרגיה.

הנקודה המעניינת היא שחשיבה חיובית רציונלית לבדה, לא תשפיע על תת המודע.אמונה חיובית= מחשבה שאנו מאמינים לה! 

מה ההבדל בין מחשבה רציונלית לאמונה? 

  • בעוד שמחשבה באה וחולפת אמונה מקודדת וחוזרת שוב ושוב
  • אמונה מורגשת בגוף, מחשבה אינה מורגשת
  • כל מחשבה,אם אנחנו נחשוב עליה עד לכדי הרגשה גופנית, באופן עקבי, תקודד כאמונה 
  • כדי ליצוק אמונה ולהתמלא ממנה, יש צורך בחזרה ותרגול לשינוי האמונה, הדפוס או ההרגל. כמו בלימודי נהיגה או קריאה וכתיבה, מרגע שתת המודע קולט, זה הופך ל'טייס אוטומטי'. 

תת המודע חזק פי מיליון מהמודע אם הרצונות של המודע מנוגדים ל"הקלטות" שבתת המודע, מי ינצח?

ברוס ליפטון

 ברוס ליפטון חוקר מוביל בתחום, כותב הספר הביאולוגיה של האמונה  מבהיר כי אנחנו יכולים לחזור שוב ושוב על הצהרות חיוביות שנצליח ושאנחנו אהובים, אבל אם כילדים שמענו שוב ושוב שאנחנו עלובים וחסרי ערך, המסרים הללו שתוכנתו בתת מודע יערערו את מיטב מאמצינו המודעים לשנות את חיינו. עלינו למצוא את האמונות הללו לשנות אותן ולקודד אותם אחרת. מדיטציה, היפונזה דמיון מודרך חזרתיות יכולים לעשות את העבודה.

 

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp