פיתוח ביטחון עצמי

פיתוח ביטחון עצמי

ביטחון עצמי בהגדרתו המילונית זו הערכה עצמית .המונח ביטחון עצמי מתאר את ההערכה הרגשית על אדם כלפי עצמו. המונח מתאר הן כיצד האדם שופט את עצמו, והן כיצד הוא מתייחס לעצמו. הערכה עצמית היא ההערכה השלילית או החיובית של העצמי, במובן של מה האדם מרגיש כלפי עצמו.

אם הייתי צריכה להסביר בשפתי מה זה ביטחון עצמי הייתי אומרת שביטחון עצמי זה היחס של אדם לעצמו, ביחוד ברגעי משבר. ביחוד כאשר אדם מעריך כי עשה טעות או שגא באיזה דרך. שם ניתן לבדוק לעומק איך אדם מתייחס לעצמו ומכאן איך הוא מתנהג לסביבה ומגיב אליה.

כאשר אדם שופט את עצמו בחומרה , ראייתו היא שמעשיו הם מגדירים אותו. אבל באמונה רחבה יותר, אנחנו מכלול של רגשות ואירועים ושיפוט על סמך אירוע שקול להסתכל על טיפה אחת בים ומתוכה להחליט מה זה ים.

כיצד רוכשים ביטחון עצמי גבוה?

כאשר אדם מתייחס אל עצמו בכבוד ומבין שכל שגיאה וכל ״תקלה״ נועדה להביא אותו יותר קרוב אל עצמו הוא מתחיל להתייחס יפה אל עצמו וסביבתו .ביטחון עצמי והבנה עמוקה של מי אנחנו זה אבן היסוד לחיים קלים ומהנים. בלי הבנה של אדם מי הוא , לא יכול להתבצע שום תהליך של גדילה. לי יש תחושה שנולדנו עם ביטחון עצמי , כולנו, ועם השנים והסביבה לאט לאט איבדנו אותו.

בהיותנו עוללים, הכל היה מגיע לנו, תמיד קיבלנו אוכל שבכינו , נשיקה שנפלנו וכשהיינו עייפים עזרו לנו להירדם. עם השנים הבנו שהסביבה ״אוהבת״ אותנו יותר כאשר אנחנו עושים מה שאומרים לנו לעשות. ואז התחלנו לאבד את הקשר שלנו עם עצמנו. התחלנו לעשות דברים כדי שהסביבה תהיה מרוצה ואיבדנו את רצונותינו בדרך.

עם השנים המגמה הזאת הלכה וגברה לה והגענו לגילאי 30,40,50 בלי לדעת מה אנחנו אוהבים, מה טוב לנו, מי אנחנו מעבר למה שרואים בחוץ ואיך מרגישים טוב עם עצמנו. בשלב הזה אנחנו כבר מנותקים מעצמנו ואז כל אתגרי החיים מגיעים כדי להחזיר אותנו לעצמנו.

אם נרצה לדעת איך לרכוש ביטחון עצמי נתחיל בתהליך של מיפוי מי אנחנו ומה אנחנו אוהבים. נסתובב רק עם אנשים שנותנים לנו תחושה טובה ומעצימים אותנו. נתרחק מאנשים שמבקרים אותנו ונפסיק בצורה טוטאלית לבקר אחרים.

הצעדים הללו הם קצת דרסטיים להתחלה כי אנחנו מכירים את עצמנו דרך רכיליות ודרך ביקורת אבל כאשר זה יעלם מארסנל הדיבורים שלנו יכנס משהו אחר, איכותי יותר. השפה שלנו לעצמנו צריכה להיות מכבדת וסלחנית ואז נתחיל להתרגל לשפה כזאת גם מאחרים. לאט לאט ,צעד אחר צעד, נתחיל להעצים את עצמנו ולהבין מי אנחנו באמת.

השלב הבא באיך להשיג ביטחון עצמי, אחרי שבחרנו לשים לידינו אנשים מצמיחים ודיברנו אל עצמנו בכבוד הוא החלק של הבנת ה״יש״. להתחיל להפנות את תשומת ליבנו למה שיש לנו ולמה שהשגנו. השלב הזה הוא נראה מאוד מלאכותי בהתחלה. אני זוכרת ששנים תרגלתי את זה ולא הבנתי מה אני מתרגלת אבל שנופל האסימון, פתאום השמים מתבהרים וכל העננים נעלמים.

פתאום הפוקוס ניתן למה שיש לנו בחיים ולטוב שיש לנו במקום לשים לב רק למה שחסר. נקודת הייחוס שלנו בחיים משתנה ואתה גם האנרגיה.

איך לרכוש ביטחון עצמי בשבעה שלבים ריאליים:

  1. להסתובב עם אנשים שעושים לנו טוב וגורמים לנו לאהוב את עצמנו
  2. להפסיק לבקר את עצמנו בצורה מוחלטת
  3. למלא את הראש שלנו במחשבות חיוביות על עצמנו ועל הסביבה
  4. לראות סרטון מוטיבציה כל בוקר שיכניס לנו אנרגיות מרימות או לקרוא ספר שיגרום לנו לחייך או להכיר את עצמנו טוב יותר.
  5. לעשות ספורט לא בשביל הגוף אלא בשביל הנפש
  6. לשים לב למה שיש לנו ולמה שהשגנו ולהעריך את הטוב בחיינו.
  7. מדיטציה קצרה של 10 דקות ביום כדי להתחיל להשתיק את הראש ולהתחבר לתחושות עמוקות של ערך עצמי וביטחון עצמי

איך לדבר עם ביטחון עצמי ?

כדי להתחיל לאמץ את עיני הביטחון העצמי עליכם לדבר בכבוד כלפי עצמכם וכלפי סביבתכם. כל אדם שמדבר בהתנשאות כלפי הזולת מגיע מתוך חוסר ביטחון עצמי. אותו אדם צריך להעצים את עצמו על פני אחרים משמע הוא מרגיש נחות. אדם בעל ביטחון עצמי גבוה, מדבר על עצמו בצורה מכובדת אך לא מתנשאת וכן גם עם אחרים.

דיבור עם ביטחון עצמי לעולם יהיה לטובת הכלל. אף אדם לא יכול לדבר בביטחון עצמי בעודו משפיל את הסביבה. הדבר הכי חשוב בלדבר עם ביטחון עצמי הוא להרגיש את זה מבפנים. להוביל ע״י דוגמא ולא לנסות להיות מה שאתם לא. תהיו אותנטיים עם עצמכם ותכירו על יום את עצמכם יותר ויותר.  ברגע שתנסו להוציא לסביבה מה שאין לכם בפנים תמיד תרגישו מאוימים דבר שיפגע ביכולת האמתי שלכם להיות עם ביטחון עצמי.

איזה תרגילים יש לבצע כדי לשיפור את הביטחון העצמי ?

התרגילים שאני מאוד אוהבת לעבוד עליהם בסדנאות וקורסים הוא תרגיל היש.

  1. לכתוב במחברת את כל הדברים בחייך שיש לך ואתה מודה עליהם. בהתחלה הם יהיו דברים של חומר ומאוחר יותר בהתפתחות אלו יהיו תחושות והרגשות.
  2. סדנאות האונליין שיש באתר מאפשרות לענות על 10 שאלות שעוזרות לאדם לגלות את עצמו ומכאן מגבירות ביטחון עצמי. השאלות יעלו כל יום נטבח נוסף באישיותכם ובאהבתכם ויאפשרו לכם להכיר את עצמכם טוב יותר. בנוסף לשאלות יהיו מדיטציות מודרכות שמטרתן להטמיע את ההבנה של מי אתם באמת. התוכנית נמצאת העמוד החנות שלנו.
  3. אחד התרגילים הפחות פופולרים אבל מאוד אפקטיבים זה להפסיק לראות חדשות בלילה וסרטי אימה. תכניות אלו מעלות רמות אדרנלין ומאמנות את המוח להיות במצב של סטרס קבוע.
  4. לקרוא כל ערב, אפילו כמה דפים, מספרים שיעשו לכם טוב. אני אוהבת ספרי אהבה מרגשים או ספרים להתפתחות אישית. כל עוד הספר לא מפחיד ואתם מרגישים טוב בגינו הוא מומלץ כחלק מפיתוח ביטחון והעצמה באופן כללי.
  5. היגדים יכולים לסייע מאוד בהרגעת הנפש ושחרור פחדים. בכל פעם שאתם זקוקים בוסט של ביטחון עצמי עליכם לנשום מספר נשימות ולהגיד לעצמכם מספר תובנות:
  • אני טוב בדיוק כמו שאני וכל יום אני משתפר ולומד.
  • באתי לחיים כדי לעשות טוב ואני בדרך הנכונה.
  • אני מעריך את מי שאני עם הקשיים ועם הטעויות ויודע שהכל עובד לטובתי.
  • מגיע לי חיים טובים מלאי אהבה ואני צועד בצעדי ענק לשם.
  • כל יום שעובר אני בונה את החיים המוצלחים ביותר עבורי .
  • אני חושב מחשבות חיוביות שמקדמות אותי וגורמות לי להיות מאושר יותר.
  • יש לי משהו מאוד מיוחד להציע לעולם ואני מגלה את עצמי כל יום מחדש.
  • אני בוחר לחיות חיים מלאי שמחה לא משנה מה המציאות מראה לי . אני בוחר להסתכל על החיים לכף זכות
  • אני עושה את המיטב שלי בכל רגע נתון וזה מספיק טוב בשבילי.

העלאת ביטחון עצמי אצל מבוגרים.

אצל מבוגרים מודעים יהיה קל באופן יחסי להעלות ביטחון עצמי. גם אם אף פעם לא השתתפתם בתוכניות העצמה או קראתם ספרים, החיים הם בית הספר הטוב ביותר. כל עוד אדם מבוגר מבצע את התרגילים גם בלי הבנה עמוקה של הדברים , שינויים באישיותו יתחילו לקרות.

הרעיון הכללי שכדי להיות אדם עוצמתי המשפיע על סביבתו עליך להיות טוב לעצמך ולסביבתך. עליך לחשוב מחשבות שמקדמות אותך ,בלי לפגוע בסביבה, ולהבין שהדרך היא זאת המעניינת ביותר.

מי שסובל במשך הדרך עד שהוא מגיע לתוצאה הסופית, דינו לחיות חיים מלאי סבל ודאגות. הפכו את הדרך למטרה ותחיו טוב כל יום מחדש. גם אם זה נשמע לכם עכשיו קשה להשגה, צעד אחרי צעד הדברים פשוט יקרו. יכנס שקט לחייכם שתכירו לעומק מי אתם , במה אתם טובים ומה החוזקות המובנות שלכם. לכל אחד יש חושקות אחרות וכל החוזקות הן טובות. החוכמה ליהנות מחוזקותינו ולהכיר בחוזקות הזולת, הכל מגיע ממקום בשל ומפותח.

איך שיפור הביטחון העצמי משפיע על הזוגיות?

כפי שנאמר כאשר אדם טוב לעצמו, מתייחס בכבוד לעצמו ואוהב את עצמו , זה יהיה גם יחסו לסביבה. זוגיות טובה מתחילה מהיחס שלכם כלפי עצמכם. אם אתם מצליחים לפתח רגשות כבוד לעצמכם אתם תפתחו את אותם רגשות כלי הסובב אתכם כי זה יהיה הטבע שלכם. כשתצליחו לפרגן לעצמכם תפרגנו לסביבה, כשתתאהבו בחיים זה יוקרן החוצה. וכן, זה אפשרי.

זוגיות יציבה ובריאה מתחילה מאני מלא ביטחון שלא מעורער מהסביבה. אדם אחר לעולם לא יוכל לתת לכם את הביטחון שתחפצו בו. מערכת היחסים האמתי שיש לאדם, היא עם עצמו וככל שנשכיל לשפר את מערכת היחסים שלנו עם עצמנו כך ישתפרו כל מערכות היחסים שלנו עם הסובב אותנו.

למה חשוב לפתח ביטחון עצמי אצל ילדים?

ככל שמתחילים בגיל מוקדם יותר לפתח אצל ילדים רגשות של כבוד ואהבת הזולת, כך חייהם יהיו קלים יותר. במקום להרוס ואז לתקן, מלכתחילה מקשיבים לילדים וסומכים עליהם שהם יודעים מה טוב להם. כמובן שננחה אותם לא לסכן את עצמם, אבל נכבד אותם .חשוב מאוד לתת להם דוגמא אישית שאנחנו אוהבים את עצמנו ומכבדים את עצמנו ונאפשר להם לפתח ביטחון במי שהם ומה שהם שווים.

אם ילדכם חסר ביטחון, ותרצו לעזור לו, דבר ראשון עליכם לפתח את הביטחון שלכם כאנשים וכהורים, ומעשה זה לבד, ישפר את בטחונו העצמי של הילד יותר מכל מה שתגידו לו או תעשו עבורו.

כיצד מפתחים ביטחון עצמי בילדים?

הדבר החשוב ביותר בבניית ביטחון עצמי וערך עצמי בילדים זה דוגמא אישית שלנו ההורים. ככל שנמלא אותם בתחושה שהם שווים ,שהם ראויים לאהבה עבור מי שהם ושהם טובים כמו שהם ללא שיפורים וללא שדרוגים, הם יוכלו לפתח תחושה של ערך עצמי, כבוד לעצמם וביטחון עצמי מפותח.

הורה שינסה לתת לילדו תחושה של ביטחון עצמי בלי שיש לו אותה משל עצמו , לא יצליח להעביר את המסר. כלל אצבע, אם אתם מרגישים שיש לילדכם בעיה בביטחון עצמי, תשקיעו בלחזק את הביטחון העצמי שלכם.

אל לכם לכעוס על עצמכם שלא נתתם לו ביטחון עצמי כי זה יעשה את התגובה ההפוכה, אתם פשוט צריכים לראות בזה כסמן להשקיע בהתפתחותכם האישית ולתת לילדכם רק דוגמא אישית של אדם שאוהב ומעריך את עצמו. הכל יגיע משם. ביטחון עצמי זה אחד מאבני היסוד של מי שאתם ולאילו חיים יהיו לכם. ככל שתבינו יותר מי אתם ותתנהגו לעצמכם יותר בכבוד כך מציאות חייכם והפרשנות שלכם על המציאות תהיה נעימה ורכה יותר.

ככל שתשקיעו יותר בהתפתחותכם האישית, כך תוכלו להשפיע על בן או בת הזוג שלכם וכן על ילדכם. מה שיפה בהתפתחות אישית ששכל שתתפתחו יותר כל גם תהיו מאושרים יותר ותשפיעו על כל הסובבים אותכם.

ככל שתשמשו דוגמא אישית ולא תנסו להעניק את מה שאין לכם כך הנתינה תהיה יותר אפקטיבית. הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שהכל מתחיל מתוכנו. ככל שתפתחו את עצמכם יותר כך חייכם וחיי כל הסובבים אותכם ישתפרו באופן דרמטי. אל תתנו למציאות להכתיב לכם אם תהיו מאושרים או לא. תחליטו עמוק בפנים שאתם מאושרים מבפנים ותראו איך המציאות מיישרת את עצמה לפי התחושות שלכם. כך בונים סביבה טובה יותר לחיות בה.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp