שינוי דפוסי חשיבה

שינוי דפוסי חשיבה

שינוי מחשבות

75% מהמחשבות של אדם ממוצע בהסתמך על מחקרים הן מחשבות שליליות. אחד הדברים שהכי מנמיכים אותנו מרחיקים אותנו מעצמנו ומהצלחה בכל דבר שנבחר זה מחשבות שליליות. פגשתי אנשים בחיי שאמרו לי שמחשבות שליליות דווקא נותנים להם את הדרייב להתפתח בחיים אבל המחיר הנפשי ,האנרגטי והגופני שמשלמים כאשר חושבים מחשבות שליליות הוא יקר לאין ערוך.

מחשבות שליליות גורמות נזק לגוף, גורמות להפרשת חומרים שגורמים למערכת החיסון להיחלש, מכווצים את כלי הדם ,גורמים ללחץ דם גבוה וללב לעבוד קשה יותר ופחות יעיל.

מה זה שינוי חשיבה?

שינוי חשיבה זו החלטה בראש לא להסכים יותר לחשוב מחשבות שליליות. בלי שנשים לב הפכו המחשבות השליליות לטבע שני, אנחנו מזוהים איתם בצורה מוחלטת וחושבים שהמחשבות שלנו הן אנחנו. אבל לא כך הדבר. מחשבות שליליות הן אימון בלתי פוסק להיות בתוך הסרט שבחרנו ומביא אותנו למשברים. שינוי דפוסי חשיבה משמע להתחיל לחשוב בדרך אחרת.

ברגע שאנחנו מבינים את הנקודה, איך לחשוב בדרך אחרת ואיך להסתכל על החיים מעט אחרת,  כבר יהיה הרבה יותר קל לבצע. הצעד הראשון הוא אכן מאוד מורכב אבל שעוברים אותו , העננים מתחילים להתבהר. כאשר מחשבה שלילית מופיעה פעם בתקופה ארוכה זה לא נורא, הגוף מתמודד עם התופעות, מרפא את עצמו מתחזק וממשיך הלאה.

לעומת זאת כאשר המחשבות השליליות מגיעות כל הזמן והגוף כל הזמן במצב מצוקה, עובד בצורה לא יעילה, מכלה את כוחותיו בניסיון לשיקום, אז יש מצע רך יותר ונעים יותר למחלות, וירוסים חיידקים להשפיע על הגוף ולגרום לחולי ולחולשה.

מתי יש צורך בשינוי דפוסי חשיבה?

כאשר אירועי חיינו מתחילים להיות כאוטים או שיש לנו כבר מחשבות שליליות בלתי פוסקות שבאות לידי ביטוי בביקורת על עצמנו ועל הזולת, פחדים, הפרעות בשינה, כעס בלתי נשלט, וכו אז מגיע הזמן להתחיל לעבוד על החלפת מחשבות. אדם חכם באמת, יאמן את עצמו באופן קבוע, בלי שיגיע אירוע חיים הרסני שיאלץ אותו לעבור שינוי משמעותי בחייו.

איך ניתן לשנות דפוסי חשיבה ?

כמות המחשבות השליליות שלנו והתגובה שלהן תלויה בנו. אם נתייחס לסיפור ולמחשבה , נאמין לה וניתן לגוף להגיב, אז הגוף ייחלש עם השנים והביטחון שלנו ילך ויקטן. אם בכל מחשבה שלילית שמגיעה נדאג ע״י תרגול לפקפק באמינותה, ולא ניתן לה להשפיע על הגוף , המחשבה תעלם מהר כלא הייתה.

הרעיון בשינוי דפוסי חשיבה הוא להבין איך החשיבה השלילית משרתת אתכם, להסתכל על האתגר בדרך שונה, ולהפסיק להאמין לסיפור שמתנגן לנו באופן בלתי פוסק בראש. קרוב לוודאי שאנשים עם מחשבות שליליות מרובות עכשיו מתחילים לפקפק ביכולתם לעשות את השינוי , יחשבו על תירוצים כגון״ איזה קשקוש היא מקשקשת״ או ״ זה בלתי אפשרי ״אבל זה אפשרי.

זה אפשרי לכל אדם , בכל גיל ובכל תקופה עם הרבה רצון לשנות ואמונה שזה אפשרי. עם השנים התמכרנו למחשבות שליליות. התמכרנו לספורים שאנחנו מספרים לעצמנו בראש וצריך לעקור את ההתמכרות הזאת. אם היינו מתמכרים לאוכל היינו מפתחים הפרעות אכילה והיינו רואים את ההתמכרות. מחשבות שליליות הן חמקמקות. לא רואים אותם אבל הנזק שהן עושות הוא מטורף.

להלן מספר שלבים לשינוי דפוסי חשיבה לחיוביים

  1. עליכם להאמין שיש אפשרות לנקות את המחשבות השליליות ולחיות אחרת.
  2. כל פעם שעולה מחשבה שלילית בראשכם עליכם מיד להחליף נושא בראש, להחליף מחשבה , להחליף תמונה בראש, לשמוע שיר שאוהבים לצאת להליכה או ריצה. עליכם בזריזות להחליף את המחשבה לפני שהגוף יתחיל להגיב.
  3.  עם הזמן הגוף יתרגל לא להפריש קורטיזול ואדרנלין ויתחיל להירגע ולהפסיק להגיב למחשבות
  4. בכל פעם שהצלחתם לסלק מחשבה שלילית , תחגגו את ההצלחה. תעשו משהו בשביל עצמכם שיהיה לכם שווה להתנתק מהסיפור שאתם חיים בתוכו.

כיצד שינוי דפוס חשיבה משפיע על ההתנהגות?

עשרות מחקרים הוכיחו שאנשים עם חשיבה חיובית יותר ויותר אופטימיים הם בריאים יותר , פרודוקטיביים יותר וחיים לאורך זמן ארוך יותר. אנשים שליליים יותר נוטים להאשים את הסביבה בכשלונות שלהם ונוטים למצוא יותר תירוצים. ההתנהגות מושפעת באופן ישיר מהחשיבה.

ככל שאדם מסתכל על החיים ביותר חיוב כך גם התנהגותו, שפת הגוף שלו, היציבה שלו יושפעו מצורת החשיבה הזו. ככל שאדם שלילי יותר, הוא יהיה יותר נמוך, יוריד גם את הסביבה, ההתנהגות שלו תהיה יותר חשדנית ויותר סגורה.

איזה תרגילים יכולים לסייע לשינוי דפוסי חשיבה ?

  1. התבוננות במחשבות לאורך כמה דקות ולראות מה עובר לכם בראש כדי להתחיל קצת להכיר את המחשבות.
  2. כל מחשבה שלילית שעוברת בראשכם חייבת בזריזות לצאת מהראש ע״י משהו שיסיט את דעתכם מהר. שיר טוב, בדיחה מצחיקה, מערכון של ארץ נהדרת, כל דבר שיסיט אתכם מהר מהמחשבה הזו יהיה מצויין.להכין מראש פליליסט של שירים וכל פעם להקשיב לו שאתם צריכים להיפטר ממחשבה שלילית.
  3. להתחיל לנהל יומן של כל הדברים שיש לכם ואתם מודים עליהם ולהתרכז בהם. כאן אתם מתחילים להתרכז ביש בחייכם.
  4. לעשות מדיטציות חיוביות שיאפשרו לדפוסי חשיבה שונים להיכנס לראשכם.

למה כדאי להיעזר בליווי מקצועי לשינוי דפוסי חשיבה?

הצעד הראשון לעיתים מאתגר. ההבנה הקוגניטיבית מה זה נותן ולמה זה כדאי ברורה לכולם. הדבר שצריך לעשות כדי להתחיל לשנות את דפוסי החשיבה זה לוותר על הקורבנות ועל התלונות. בעל מקצוע יוכל להוביל אתכם בקלות יתרה ובמהירות רבה יותר לעבר היעד. אני מאוד מאמינה בלעבוד לבד רק שלעיתים העבודה לבד יכולה להיות לא מספיק מדויקת דבר שיגרום למתרגל לאבד כוח עוד לפני שהתחיל המרוץ.

מספר מצומצם של פגישות יכול לפתוח את הדרך לעבודה מהירה ומדויקת יותר. לפעמים משהו חיצוני יכול להראות לכם משהו שהיה לאורך כל הדרך מול עיניכם בלי שיכולתם לראות אותו. האובייקטיביות של איש מקצוע יכולה אף היא לחשוף דרכי גישה שונות לסיפור חייכם. דרך הסתכלות אחרת. לא יותר או פחות נכונה פשוט אחרת ומתוך היותה שונה היא יכולה לפתוח דרך לחיים שהם שונים ממה שאתם חווים היום.

מחשבות שליליות בשקיפות שלהם ובחוסר היכולת שלנו להבחין בהן מסוכנות במיוחד. כאשר אנחנו רואים אויב אנחנו יודעים להתמודד אתו, מוצאים פתרונות, נלחמים מתמודדים. כאשר האויב בשם מחשבות שליליות מתגנב לו, כמו וירוס הקורונה, קשה מאוד להתמודד אתו אם אנחנו לא מודעים למחשבות בראשינו.

פיתוח מודעות למחשבות ושינויים למחשבות בונות יותר יכולות לגרום לכם להרגיש יותר טוב במערכות היחסים שלכם בבית ובעבודה, יכולות לגרום לשפע רב יותר להיכנס לחיכם ויכולות לשפר את מצב בריאותכם בצורה מאוד משמעותית. אני מבטיחה שהשינוי הזה , שינוי מודעות למחשבות שיוביל לשינוי המחשבות משמע בחירה במחשבות אחרות, בסיפור חיים אחר, הסתכלות שונה על סיפור החיים, יהיה שווה כל שניה שהשקעתם בו.

בהתחלה זה יהיה זר וקשה (וכמובן שיהיו אתגרים וספקות)אבל עם התרגול זה הופך לטבע שני, טוב יותר, שמח יותר ומלא בשקט. מה שיפה, בכל שניה אתם יכולים להתחיל מחדש, בכל שניה אתם יכולים לבנות לעצמכם חיים טובים יותר.

 

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp