הרגעת המח ואימונו

הרגעת המח והכרות עם גלי המח השונים

 

אחד האתגרים הקריטים ביותר שרובינו מתמודדים איתם הוא מח סורר ונודד או בשפה פשוטה יותר אי היכולת להרגיע את המח, ולנטרל את התהליך החשיבתי. חשיבה כשלעצמה היא טובה ומומלצת אך שהיא מאבדת איזון היא הופכת לטורדנית וחסרת שקט. מקורן של בעיות רבות כגון בעיות שינה, הפרעות קשב ועד חרדות בדרגות שונות נגרמות מחוסר היכולת שלנו לעצור את החשיבה הטורדנית וחוסר היכולת שלנו להרגיע את המח. 

 

להלן כמה פעילויות שיכולות לסייע למח להיות רגוע ואפקטיבי יותר:

  1. מדיטציה – המדיטציה יכולה לסייע לכם לפנות את המח שלכם ממחשבות טורדניות ,להשקיט את המח ולהפעיל תהליכי חשיבה מסודרים יותר. אחד ההמלצות למדיטציות היא תוכנית chilax.club, שבא יש מדיטציות שונות, ומגוונות המאפשרות למח לשנות את גליו ולגרום להרגעות מוחלטת. פעילות מדיטטיבית לא חייבת להיות קשה או ארוכה. היכולת להפסיק את התהליך המחשבתי ולהפנות את הקשב למקומות אחרים הוא מדיטציה.
  2. תרגול הנשימה – תרגול הנשימה יכול לסייע להפחית את החרדה ולהרגיע את המח.הנשימה מזרימה יותר חמצן פנימה לתוך הגוף, מחברת את האדם לעצמו וגורמת למח להרגע.
  3. תרגול יוגה – יוגה משלבת תרגולי נשימה, מדיטציה ותנועה פיזית ויכולה לסייע להפחית רמות סטרס ולהרגיע את המח.
  4. טיולים בטבע – טיול בטבע ותנועה פיזית קלה עשויים לסייע להרגיע את המח ולהפעיל את התהליכי חשיבה היציבים יותר.
  5. משחקי פאזל ותשבצים – משחקי פאזל ותשבצים יכולים לסייע להפעיל את החשיבה הלוגית ולשקט את המח.
  6. קריאת ספר – קריאת ספר מרגיעה את המח ועוזרת לפנות את הדעת מהכללי לפרטי ומסייעת להרגיע.כאשר נכנסים לעולם הספרים, רמת החשיבה על בעיות היומיום נרגעת קצת, ומאפשרת לגלי המח להרגע קצת. 
  7. ציור וצביעה – ציור וצביעה מתאימים כפעילות להרגעת המח והם עשויים לסייע לפתח יכולות יצירתיות.החזרה המונוטונית והעיסוק של המוח בציור או בצביעה, מסיט את הפוקוס לדברים טכנים וממבר אדם לרגע הזה , שם נמצא הפוטנציאל הטהור. 
  8. ריצה- מונוטוניות הריצה מאפשרת למח להתנקות ולגלי המח להרגע. החזרתיות ללא ביצוע חשיבה גורמת לגלים להרגע וגוף לתחושה של שחרור.

גלי המח הם תהליכי חשיבה ופעילות חשמלית שמתרחשים במוח. 

ישנם חמישה סוגים עיקריים של גלי מוח:

  1. גלי תלת-חדדיים (Delta waves) – אלו הם גלי מוח עם תדר נמוך שהם משמשים להרדמה עמוקה ושינה עמוקה.
  2. גלי תטא (Theta waves) – אלו הם גלי מוח עם תדר בינוני והם משמשים למצבי רגיעה, יצירתיות, חשיבה חזותית וזיכרון.
  3. גלי אלפא (Alpha waves) – אלו הם גלי מוח עם תדר גבוה יותר מגלי תטא והם משמשים למצבי רגיעה, פעילות חשיבה מתוכננת וקשיבה מתוחכמת.הם קוראים כאשים אנחנו נרדמים והם שער חשוב לתוך תת המודע שלנו. 
  4. גם גלי בטא (Beta waves) וגמא (Gamma waves) הם גלי מוח נפוצים. גלי בטא משמשים לפעילות חשיבה מתוכננת, פעילות רגשית וכניסה לעבודה משימתית קוגנטיבית. גלי גמא משמשים לפעילות חשיבה גבוהה, זיכרון, פעילות רגשית ואפילו לחזות ולמוזיקה.במצבים שגלי הבטא הם גבוהים, הם לעיתים מוגדים כחרדה . את גלים אלו ניתן להרגיע ע״י הפעילויות שהוזכרו בתחילת המאמר. גלי בטא הם קריטיים לחשיבה אבל שהם תופסים את רוב היום בעצימות גבוהה, הם הופכים לרעילים לגוף ומפחיתים את פעילותה של מערכת החיסון .( מצב זה נקרה מצב סטרס)

כל אחד מהסוגים הללו של גלי המוח משמש במצבים ובפעילויות חשיבה שונות ויכול לסייע לנו להתאים את המח לצורכים שלנו.החכמה זה לאזן נכון וטבעי בין הגלים ולא להתמכר לחשיבה עצמה. כל שעלינו לעשות הוא למנן את הגלים בצורה מאוזנת. לישון טוב, בקימה בבוקר לא להאיץ תהליכים ולתת למח להתעורר בנחת, להיות בתהליך מחשבתי אך לא בצורה מופרזת. לדעת גם להאט את הקצב ולהרגיע את המח לפני השינה בחזרה.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp